
İŞLETME FAKÜLTESİ
Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler
PSIR 325 | Ders Tanıtım Bilgileri
Dersin Adı |
Anayasacılık ve Demokrasi
|
Kodu
|
Yarıyıl
|
Teori
(saat/hafta) |
Uygulama/Lab
(saat/hafta) |
Yerel Kredi
|
AKTS
|
PSIR 325
|
Güz/Bahar
|
3
|
0
|
3
|
6
|
Ön-Koşul(lar) |
Yok
|
|||||
Dersin Dili |
İngilizce
|
|||||
Dersin Türü |
Seçmeli
|
|||||
Dersin Düzeyi |
Lisans
|
|||||
Dersin Veriliş Şekli | - | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | - | |||||
Dersin Koordinatörü | ||||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) |
Dersin Amacı | Bu ders, hukuk ve siyaset ilişkisini anayasacılık konusuna odaklanarak incelemektedir. Derste anayasacılık hakkında kavramsal bir tartışma sunularak, anayasacılık ve demokrasi arasındaki karmaşık ilişkiye ışık tutmak amaçlanmaktadır. |
Öğrenme Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Ders üç kısımdan oluşmaktadır. Birinci kısım teorik sorulara, ikinci kısım dünyada giderek artan anayasallaşma sürecinin ardında yatan sebeplere ve üçüncü kısım ise Türkiye örneğine odaklanmaktadır. |
|
Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri |
X
|
|
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Derse Giriş | |
2 | Anayasacılık nedir? | Whittington, K. E. (2008). Constitutionalism. In Wittington, K. E., Kelemen, R. D. & Calderira, G. A. (eds) The Oxford Handbook of Law and Politics (pp. 281-99). Oxford: Oxford University Press. Sunstein, C. R. (1993). Constitutions and Democracies: an epilogue. In Elster, J. & Slagstad, R. (eds.) Constitutionalism and Democracy (pp.327-357). Cambridge: Cambridge University Press. Alexander, L. (2005). Constitutionalism. In Golding, M. P. & Edmundson W. A. (eds) The Blackwell Guide to the Philosophy of Law and Legal Theory (pp.248-258). Malden: Blackwell Publishing. |
3 | Anayasacılık, demokrasi ve haklar (I): Hayek | Hayek, F. A. (1978). The Constitution of Liberty. China Social Sciences Publishing House, Chengcheng Book Ltd. [Introduction, pp. 1-11; Chapter 1, pp.11-22; Chapter 14, pp.205-220] |
4 | Anayasacılık, demokrasi ve haklar (II): Dworkin | Dworkin, R. (2005). Freedom‘s Law. New York: Oxford University Press. [Introduction: The Moral Reading and the Majoritarian Premise, pp.1-38] |
5 | Anayasacılık, demokrasi ve haklar (III): Habermas | Habermas, J. (1996). Between Facts and Norms: Contributions to a Discourse Theory of Law and Democracy. (Rehg, W., Trans). Cambridge: The MIT Press. [Chapter 3.1, pp.84-104; Chapter 3.3, pp.118-131] |
6 | Anayasacılık, demokrasi ve haklar (IV): Rorty | Rorty, R. (1989). Contingency, Irony and Solidarity. Cambridge: Cambridge University Press. [Introduction, pp.xiii-xvi; Chapter 3, pp.44-69] |
7 | Anayasacılık, demokrasi ve haklar (V): Waldron | Waldron, J. (1999). Law and Disagreement. Oxford: Clarendon Press. [Chapter 13, pp.282-312] |
8 | ARA SINAV | |
9 | Siyasetin Yargısallaşması teorileri (I) | Ginsburg, T. (2008). The Global Spread of Constitutional Review. In Wittington, K. E., Kelemen, R. D. & Calderira, G. A. (eds) The Oxford Handbook of Law and Politics (pp. 81-98). Oxford: Oxford University Press. Hirschl, R. (2008). The Judicialization of Politics. In Wittington, K. E., Kelemen, R. D. & Calderira, G. A. (eds) The Oxford Handbook of Law and Politics (pp.119-141). Oxford: Oxford University Press. |
10 | Siyasetin Yargısallaşması teorileri (II) | Hirschl, R. (2004). The political origins of the new constitutionalism. Indiana Journal of Global Legal Studies, 11(1), 71-108. |
11 | Türkiye’de anayasacılığın kuruluşu | Özbudun, E. & Gençkaya, Ö.F. (2009). Democratization and the Politics of Constitution-Making in Turkey. Budapest: CEU Press. [Chapter 1, pp. 7-26} Ahmad, F. (1977). The Turkish Experiment in Democracy: 1950-1975. London: C. Hurst & Company. [Chapter 6, pp.147-177] |
12 | Türkiye anayasalarının karşılaştırılması | 1924 Constitution in English: Earle, E. M. (1925). The New Constitution of Turkey. Political Science Quarterly, 40 (1), 73-100. 1961 Constitution in English: http://www.anayasa.gen.tr/1961constitution-text.pdf 1982 Constitution in English: https://global.tbmm.gov.tr/docs/constitution_en.pdf |
13 | Türkiye Anayasa Mahkemesi’nin anayasayı yorumlayış biçimi | Shambayati, H., & Kirdiş, E. (2009). In pursuit of “contemporary civilization”: judicial empowerment in Turkey. Political Research Quarterly, 62(4), 767-780. Belge, C. (2006). Friends of the Court: the Republican alliance and selective activism of the Constitutional Court of Turkey. Law & Society Review, 40(3), 653-692. |
14 | Sonuç ve Genel Değerlendirme | |
15 | Dersin gözden geçirilmesi | |
16 | Final |
Ders Kitabı | Ders için tek bir ders kitabı yoktur.
|
Önerilen Okumalar/Materyaller |
DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım | ||
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev |
1
|
20
|
Sunum / Jüri Önünde Sunum | ||
Proje | ||
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav |
1
|
40
|
Final Sınavı |
1
|
40
|
Toplam |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
2
|
60
|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1
|
40
|
Toplam |
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) |
16
|
3
|
48
|
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) |
16
|
0
|
|
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
16
|
4
|
64
|
Arazi Çalışması |
0
|
||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği |
0
|
||
Portfolyo |
0
|
||
Ödev |
1
|
15
|
15
|
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
0
|
||
Proje |
0
|
||
Seminer/Çalıştay |
0
|
||
Sözlü Sınav |
0
|
||
Ara Sınavlar |
1
|
17
|
17
|
Final Sınavı |
1
|
25
|
25
|
Toplam |
169
|
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ
#
|
Program Yeterlilikleri / Çıktıları |
* Katkı Düzeyi
|
||||
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
||
1 | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanlarında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. |
X | ||||
2 | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanlarına katkı sağlayan diğer disiplinlere ilişkin temel bilgilere sahiptir ve bu disiplinlerden yararlanır. |
|||||
3 | Klasik ve güncel kuramlar arasındaki farklılıkları ayırt eder ve ilişkileri değerlendirir. |
X | ||||
4 | Bölgesel ve küresel sorunları tanımlar ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir. |
|||||
5 | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanlarında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. |
X | ||||
6 | Alan ile ilgili konularda diğer kişi ve kurumlara düşüncelerini ve sorunlara ilişkin önerilerini yazılı ve sözlü aktarır. |
|||||
7 | Ulusal ve uluslararası siyasetin aktörleri ve kurumları arasındaki ilişkilerde görülen tarihi süreklilik ve değişiklikleri tespit eder. |
|||||
8 | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanlarıyla ilgili kavram, kuram ve gelişmeleri bilimsel yöntemlerle inceler. |
X | ||||
9 | Bireysel ve grup üyesi olarak sorumluluk alır. |
|||||
10 | Alanıyla ilgili çalışmalarda bilimsel ve etik değerlere uygun hareket eder. |
X | ||||
11 | Bir yabancı dili kullanarak siyaset bilimi ve uluslararası ilişkilerle ilgili bilgi toplar ve meslektaşları ile iletişim kurar ("European Language Protfolio Global Scale", Level B1). |
|||||
12 | İkinci yabancı dili orta düzeyde kullanır. |
|||||
13 | İnsanlık tarihi boyunca oluşan bilgi birikimini uzmanlık alanıyla ilişkilendirir. |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest
HABER |TÜM HABERLER

Sıtkı Egeli savaşların doğası hakkında konuştu
İEÜ Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler Bölümü öğretim üyesi Doç. Dr. Sıtkı Egeli’nin savaşların doğası üzerine verdiği mülakat ‘Bir Gün’ gazetesinde yayımlandı.

Sıtkı Egeli XVII. Güvenlik akademisinde Füze Tehdidi ve Füze Savunması’nı anlattı
İEÜ Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler Bölümü öğretim üyesi Doç. Dr. Sıtkı Egeli, 15-18 Aralık tarihlerinde Ilgaz’da düzenlenen etkinlikte Güvenlik Akademisi'nde Füze

Ogan Yumlu TAKEV Okulları’nda insan hakları temalı bir konuşma yaptı
İEÜ Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler Bölümü öğretim üyesi Dr. Ogan Yumlu, TAKEV Okulları’nın düzenlediği 10 Aralık İnsan Hakları Günü temalı programda

Umut Can Adısönmez’in yeni makalesi “Transatlantic Policy Quarterly” dergisinde yayımlandı
İEÜ Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler Bölümü öğretim üyesi Dr. Umut Can Adısönmez’in Türkiye-İsrail ilişkileri üzerine kaleme aldığı yeni makalesi “Transatlantic Policy

Ayrımcılığa Karşı Örnek Proje
Avrupa’da geniş kitleleri etkileyen ırkçı söylemler ve nefret dilinin nedenlerini tespit ederek bu soruna çözüm bulmayı amaçlayan ‘6 ülkeden akademisyenler’, ortak çalışmayla

Devrim Sezer “Felsefe Okulu VIII: Modernite ve Eleştirileri” başlıklı eğitim programında açılış dersini verdi
İEÜ Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler Bölümü öğretim üyesi Doç. Dr. Devrim Sezer, Bahçeşehir Üniversitesi Beşiktaş Kampüsü'nde 26 Kasım Cumartesi günü başlayan

Bahar Rumelili Sancak ilk bölüm seminerimizin konuşmacısı oldu
İEÜ Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler Bölümü 2022 güz dönemi ilk konuk konuşmacısı olan Prof. Dr. Bahar Rumelili Sancak, belirsizlikler, duygusal reaksiyonlar

Sıtkı Egeli, AB Silahsızlanma Konsorsiyum’u tarafından düzenlenen konferansa konuk konuşmacı olarak katıldı
İEÜ Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler Bölümü öğretim üyesi Doç. Dr. Sıtkı Egeli, konferansın "Ukrayna Savaşı ve Silahların Yayılması" temalı genel oturumunda,