
İŞLETME FAKÜLTESİ
Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler
PSIR 305 | Ders Tanıtım Bilgileri
Dersin Adı |
Dış Politika Analizi
|
Kodu
|
Yarıyıl
|
Teori
(saat/hafta) |
Uygulama/Lab
(saat/hafta) |
Yerel Kredi
|
AKTS
|
PSIR 305
|
Güz
|
3
|
0
|
3
|
6
|
Ön-Koşul(lar) |
Yok
|
|||||
Dersin Dili |
İngilizce
|
|||||
Dersin Türü |
Zorunlu
|
|||||
Dersin Düzeyi |
Lisans
|
|||||
Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | - | |||||
Dersin Koordinatörü | - | |||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, öğrencilerin 1) devletlerin davranışlarını anlayabilmesine ve karmaşık dış politika kararlarını eleştirel olarak değerlendirebilmesine; 2) dış politika yapımını ve diplomasiyi etkileyen çoklu etkenleri tanımlayabilmesine ve 3) dünyanın büyük güçlerinin güncel dış politika konularını tartışabilmesine yardımcı olacak bilgi ve yetileri geliştirmelerine yardımcı olmaktır. |
Öğrenme Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Bu ders, dış politika yapımının önemli terminolojisini, aktörlerini, yapılarını ve süreçlerini tanıtmaktadır. Karar yapımındaki ve uluslararası politikadaki temel failleri ve mekanizmaları tartışır ve farklı analiz düzeyleriyle ilgilenir. |
|
Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri |
X
|
|
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Giriş | |
2 | DPA nedir ve neden inceliyoruz? | Marijke Breuning, Foreign policy analysis: a comparative introduction, (Palgrave Macmillan, 2007), pp. 163-175. Valerie M. Hudson, Foreign policy analysis: classic and contemporary theory, (Rowman & Littlefield Publishers, 2007), pp. 3-33. |
3 | DPA Teorileri ve Bakış Açıları: Genel Bakış | Carr, E.H. (2000). The Twenty Years’ Crisis. An Introduction to the Study of International Relations. London: Palgrave Macmillan, Ch. 1-6. Waltz, K. N. (1990), ‘Realist Thought and Neorealist Theory’, Journal of International Affairs 44(1), pp. 21-37. Keohane, R. (2004), http://www.uctv.tv/shows/Theory-and-International-Institutions-with-Robert-O-Keohane-Conversations-with-History-8991 |
4 | Birey Seviyesinde Analiz (Rasyonel Aktör Modeli & Sosyopsikolojik Yaklaşımlar) | Jervis, R. (2013). ‘Do Leaders Matter and How Would We Know?’, Security Studies 22(2), pp. 153-179. Breuning, M. (2007). Foreign policy analysis: a comparative introduction, Palgrave Macmillan: London, pp. 1-26. |
5 | Devlet Seviyesinde Analiz (iç politikalar & sosyal inşacı yaklaşımlar) | Houghton, D. P. (2007). ‘Reinvigorating the Study of Foreign Policy Decision Making: Towards a Constructivist Approach’, Foreign Policy Analysis 3(1), pp. 24-45. Checkel, J. T. (1998). ‘The Constructivist Turn in International Relations Theory’, World Politics 50(2), pp. 324-348. |
6 | Uluslararası Seviyede Analiz (sistem seviyesi dinamikleri) | Hudson, V. M. (2007). Foreign policy analysis: classic and contemporary theory. Rowman & Littlefield: US, pp. 3-162. Waltz, K. N. (1996). ‘International Politics is not Foreign Policy’, Security Studies 6(1), pp. 54-57. |
7 | Ara Sınav | |
8 | “11 Eylül” ve "Teröre Karşı Savaş": ABD ve BK Hükümetlerine Eleştirel Bir Bakış | Neack, L. (2003). The new foreign policy: U.S. and comparative foreign policy in the 21st century. Rowman & Littlefield: US, pp. 123-183. Saidin, M. I. S. (2022). ‘US foreign policy, neo-conservatism and the Iraq war (2003-2011): Critical reviews of factors and rationales’, Cogent Arts & Humanities 9(1), 1-12. Hayes, J. (2016). ‘Identity, Authority, and the British War in Iraq’, Foreign Policy Analysis (12), pp. 334-53 The Report of the Iraq Question: http://www.iraqinquiry.org.uk/the-report/ |
9 | Çin'in Yükselişi ve Ekonomik Devletçilik | Fravelm M. T. (2011). ‘China’s Strategy in the South China Sea’, Contemporary Southeast Asia 33(3), pp. 291-319. Chong, J. I. (2014). ‘Popular Narratives versus Chinese History: Implications for Understanding an Emergent China’, European Journal of International Relations 20(4), pp. 939-64. Önis, Z. and Kutlay, M. (2013) ‘Rising Powers in a Changing Global Order: the political economy of Turkey in the age of BRICs’, Third World Quarterly 34(8), pp. 1409-1426. Baldwin, D. (2000). ‘The Sanctions Debate and the Logic of Choice’, International Security 24(3), pp. 80-107. |
10 | Devlet-dışı Aktörler & Kamu Diplomasisi | Charountaki, M. (2018) ‘State and non-state interactions in International Relations: an alternative theoretical outlook’, British Journal of Middle Eastern Studies 45(4), 528-542. Putnam, R. D.(1988). ‘Diplomacy and domestic politics: the logic of two-level games’. International Organization 42(3), pp. 427-460. Cornut, J. (2015). ‘To Be a Diplomat Abroad: Diplomatic Practices at Embassies.’ Cooperation and Conflict 50(3), pp. 385-401. |
11 | Geleceğe Bakış: DPA'yı Bekleyen Sorunlar | Alcaro, R. and Tocci, N. (2021). ‘Navigating a Covid World: The European Union’s Internal Rebirth and External Quest’, The International Spectator 56(2), pp. 1-18. Panebianco, S. and Fontana, I. (2018). ‘When Responsibility to Protect 'Hits Home': The Refugee Crisis and the EU Response’, Third World Quarterly 39(1), pp. 1-17. |
12 | Grup Sunumları | |
13 | Grup Sunumları | |
14 | Dönemin gözden geçirilmesi | |
15 | Dönemin gözden geçirilmesi | |
16 | Final sınavı |
Ders Kitabı | Foreign policy analysis: a comparative introduction / Marijke Breuning (Palgrave Macmillan, 2007). Foreign policy analysis: classic and contemporary theory / Valerie M. Hudson (Rowman & Littlefield Publishers, 2007). The new foreign policy: U.S. and comparative foreign policy in the 21st century / Laura Neack (Rowman & Littlefield Publishers, 2003).
|
Önerilen Okumalar/Materyaller |
DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım |
1
|
20
|
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev | ||
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
1
|
20
|
Proje | ||
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav |
1
|
20
|
Final Sınavı |
1
|
40
|
Toplam |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
3
|
60
|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1
|
40
|
Toplam |
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) |
16
|
3
|
48
|
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) |
16
|
0
|
|
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
10
|
4
|
40
|
Arazi Çalışması |
0
|
||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği |
0
|
||
Portfolyo |
0
|
||
Ödev |
0
|
||
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
1
|
23
|
23
|
Proje |
0
|
||
Seminer/Çalıştay |
0
|
||
Sözlü Sınav |
0
|
||
Ara Sınavlar |
1
|
23
|
23
|
Final Sınavı |
1
|
45
|
45
|
Toplam |
179
|
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ
#
|
Program Yeterlilikleri / Çıktıları |
* Katkı Düzeyi
|
||||
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
||
1 | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanlarında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. |
X | ||||
2 | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanlarına katkı sağlayan diğer disiplinlere ilişkin temel bilgilere sahiptir ve bu disiplinlerden yararlanır. |
|||||
3 | Klasik ve güncel kuramlar arasındaki farklılıkları ayırt eder ve ilişkileri değerlendirir. |
X | ||||
4 | Bölgesel ve küresel sorunları tanımlar ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir. |
X | ||||
5 | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanlarında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. |
X | ||||
6 | Alan ile ilgili konularda diğer kişi ve kurumlara düşüncelerini ve sorunlara ilişkin önerilerini yazılı ve sözlü aktarır. |
X | ||||
7 | Ulusal ve uluslararası siyasetin aktörleri ve kurumları arasındaki ilişkilerde görülen tarihi süreklilik ve değişiklikleri tespit eder. |
|||||
8 | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanlarıyla ilgili kavram, kuram ve gelişmeleri bilimsel yöntemlerle inceler. |
|||||
9 | Bireysel ve grup üyesi olarak sorumluluk alır. |
X | ||||
10 | Alanıyla ilgili çalışmalarda bilimsel ve etik değerlere uygun hareket eder. |
|||||
11 | Bir yabancı dili kullanarak siyaset bilimi ve uluslararası ilişkilerle ilgili bilgi toplar ve meslektaşları ile iletişim kurar ("European Language Protfolio Global Scale", Level B1). |
|||||
12 | İkinci yabancı dili orta düzeyde kullanır. |
|||||
13 | İnsanlık tarihi boyunca oluşan bilgi birikimini uzmanlık alanıyla ilişkilendirir. |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest
HABER |TÜM HABERLER

Sıtkı Egeli savaşların doğası hakkında konuştu
İEÜ Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler Bölümü öğretim üyesi Doç. Dr. Sıtkı Egeli’nin savaşların doğası üzerine verdiği mülakat ‘Bir Gün’ gazetesinde yayımlandı.

Sıtkı Egeli XVII. Güvenlik akademisinde Füze Tehdidi ve Füze Savunması’nı anlattı
İEÜ Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler Bölümü öğretim üyesi Doç. Dr. Sıtkı Egeli, 15-18 Aralık tarihlerinde Ilgaz’da düzenlenen etkinlikte Güvenlik Akademisi'nde Füze

Ogan Yumlu TAKEV Okulları’nda insan hakları temalı bir konuşma yaptı
İEÜ Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler Bölümü öğretim üyesi Dr. Ogan Yumlu, TAKEV Okulları’nın düzenlediği 10 Aralık İnsan Hakları Günü temalı programda

Umut Can Adısönmez’in yeni makalesi “Transatlantic Policy Quarterly” dergisinde yayımlandı
İEÜ Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler Bölümü öğretim üyesi Dr. Umut Can Adısönmez’in Türkiye-İsrail ilişkileri üzerine kaleme aldığı yeni makalesi “Transatlantic Policy

Ayrımcılığa Karşı Örnek Proje
Avrupa’da geniş kitleleri etkileyen ırkçı söylemler ve nefret dilinin nedenlerini tespit ederek bu soruna çözüm bulmayı amaçlayan ‘6 ülkeden akademisyenler’, ortak çalışmayla

Devrim Sezer “Felsefe Okulu VIII: Modernite ve Eleştirileri” başlıklı eğitim programında açılış dersini verdi
İEÜ Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler Bölümü öğretim üyesi Doç. Dr. Devrim Sezer, Bahçeşehir Üniversitesi Beşiktaş Kampüsü'nde 26 Kasım Cumartesi günü başlayan

Bahar Rumelili Sancak ilk bölüm seminerimizin konuşmacısı oldu
İEÜ Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler Bölümü 2022 güz dönemi ilk konuk konuşmacısı olan Prof. Dr. Bahar Rumelili Sancak, belirsizlikler, duygusal reaksiyonlar

Sıtkı Egeli, AB Silahsızlanma Konsorsiyum’u tarafından düzenlenen konferansa konuk konuşmacı olarak katıldı
İEÜ Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler Bölümü öğretim üyesi Doç. Dr. Sıtkı Egeli, konferansın "Ukrayna Savaşı ve Silahların Yayılması" temalı genel oturumunda,