
İŞLETME FAKÜLTESİ
Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler
PSIR 302 | Ders Tanıtım Bilgileri
Dersin Adı |
Karşılaştırmalı Siyaset
|
Kodu
|
Yarıyıl
|
Teori
(saat/hafta) |
Uygulama/Lab
(saat/hafta) |
Yerel Kredi
|
AKTS
|
PSIR 302
|
Bahar
|
3
|
0
|
3
|
6
|
Ön-Koşul(lar) |
Yok
|
|||||
Dersin Dili |
İngilizce
|
|||||
Dersin Türü |
Zorunlu
|
|||||
Dersin Düzeyi |
Lisans
|
|||||
Dersin Veriliş Şekli | - | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | - | |||||
Dersin Koordinatörü | - | |||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) |
Dersin Amacı | Dersin temel amacı, öğrencilere farklı siyasi bağlamları ve süreçleri analiz edebilmeleri için bir karşılaştırmalı siyaset çerçevesi sunmaktır. Öncelikle, öğrencilere karşılaştırmalı metodoloji ve karşılaştırmalı araştırmalardaki temel kavramlara dair bir genel bakış sunulacaktır. İkinci olarak, devletler ve devlet yapıları, demokratik sistemler ile otoriter sistemler arasında ayrım yapılarak makro düzeyde tanımlanacaktır. Daha önemlisi, daha sonra karşılaştırmalı amaçlarla kullanılacak olan siyasi örgütlenmedeki farklılıkları ortaya çıkarmak için siyasi sistemlerin iç dinamikleri çözülecektir. Dersin ikinci yarısında devlet merkezli analizler kültürel yaklaşım, karşılaştırmalı politik ekonomi yaklaşımı ve devlet dışı aktörlerin rolüne odaklanarak tamamlanacaktır. Dönem boyunca dünyanın çeşitli bölgelerindeki güncel konulara atıfla kavramsal tartışmalar zenginleştirilecektir. |
Öğrenme Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Ders öğrencilere devletleri karakterize eden ve onların seçmenleriyle ilişkilerini belirleyen siyasi dinamiklere kapsamlı bir genel bakış sunmak için tasarlanmıştır. Bu dinamikler, legal kurumsal boyutların yanı sıra siyasi mekanizmayı çevreleyen siyasi, ekonomik ve kültürel unsurları da içermektedir. Dersin işleyişi, öğrencilere sınıf tartışmalarına katkıda bulunmaları için bol miktarda fırsat veren interaktif bir yaklaşma haizdir. |
|
Temel Ders |
X
|
Uzmanlık/Alan Dersleri | ||
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Giriş | |
2 | Karşılaştırmalı Siyaset ve Yöntem | Hague et al. Ch 5 Theoretical approaches & Ch 6 Comparing government and politics |
3 | Devlet Kuramı | Hague et al. Ch 1 Key Concepts & Ch 2 The State |
4 | Demokrasi | Hague et al. Ch 3 Democratic rule |
5 | Otoriteryenlik | Hague et al. Ch 4 Authoritarian rule |
6 | Yasal Yapı | Hague et al. Ch 7 Constitutions and courts & Ch 8 Legislatures |
7 | İdari Yapı | Hague et al. Ch 9 Executives & 10 Bureaucracies |
8 | PROJE HAFTASI | |
9 | Siyasi Partiler, Seçimler ve Seçmenler | Hague et al. Ch 15 Political parties & Ch 16 Elections & Ch 17 Voters |
10 | Siyasette Devlet Dışı Aktörler | Hague et al. Ch 18 Interest groups |
11 | Siyaset ve Ekonomi | Acemoglu, Daron and James Robinson, Why Nations Fail: The Origins of Power, Prosperity, and Poverty, Crown Business, 2012. |
12 | Politikaya Kültürel Müdahale | Kastoryano, R. Multiculturalism and interculturalism: redefining nationhood and solidarity. CMS 6, 17 (2018). |
13 | Siyasal Katılım ve Siyasal İletişim | Hague et al. Ch 13 Political participation & Ch 14 Political communication |
14 | Dönemin gözden geçirilmesi | |
15 | Dönemin gözden geçirilmesi | |
16 | Final Sınavı |
Ders Kitabı | Hague, R, Harrop, M, and McCormick J. 2016. Comparative Government and Politics: An Introduction, Tenth Edition, Palgrave Macmillan, Basingstoke and New York. Acemoglu, Daron and James Robinson, Why Nations Fail: The Origins of Power, Prosperity, and Poverty, Crown Business, 2012. Kastoryano, R. Multiculturalism and interculturalism: redefining nationhood and solidarity. CMS 6, 17 (2018).
|
Önerilen Okumalar/Materyaller | Ljiphart, Arend, "Comparative Politics and The Comparative Method." American Political Science Review 65, No. 03 (1971): 682-693. Landman, Todd, Issues and Methods in Comparative Politics, Routledge, 2006. Held, David, Political Theory and the Modern State, Stanford UP, 1989. Berberoglu, Berch, Political Sociology in a Global Era: An Introduction to the State and Society, Routledge, 2013. Tilly, Charles, Democracy, CUP, 2007. Laclau, Ernesto, and Chantal Mouffe, Hegemony and Socialist Strategy, Verso, 2014. Held, David, Models of Democracy, Standford UP, 1997. Linz, Juan J., Totalitarian and Authoritarian Regimes, Rienner Publishers, 2000. Atwood, Margaret, Handmaid’s Tale, Anchor Books, 1998. Orwell, George, 1984, Samaira Book Publishers, 2017. Ljiphart, Arend, Patterns of Democracy, Yale UP, 2012. Della Porta, Donatella, and Mario Diani, Social Movements: An Introduction, Wiley and Blackwell, 2006. |
DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım |
1
|
20
|
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev | ||
Sunum / Jüri Önünde Sunum | ||
Proje |
1
|
40
|
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav | ||
Final Sınavı |
1
|
40
|
Toplam |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
2
|
60
|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1
|
40
|
Toplam |
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) |
16
|
3
|
48
|
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) |
16
|
0
|
|
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
12
|
5
|
60
|
Arazi Çalışması |
0
|
||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği |
0
|
||
Portfolyo |
0
|
||
Ödev |
0
|
||
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
0
|
||
Proje |
1
|
30
|
30
|
Seminer/Çalıştay |
0
|
||
Sözlü Sınav |
0
|
||
Ara Sınavlar |
0
|
||
Final Sınavı |
1
|
32
|
32
|
Toplam |
170
|
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ
#
|
Program Yeterlilikleri / Çıktıları |
* Katkı Düzeyi
|
||||
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
||
1 | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanlarında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. |
X | ||||
2 | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanlarına katkı sağlayan diğer disiplinlere ilişkin temel bilgilere sahiptir ve bu disiplinlerden yararlanır. |
|||||
3 | Klasik ve güncel kuramlar arasındaki farklılıkları ayırt eder ve ilişkileri değerlendirir. |
X | ||||
4 | Bölgesel ve küresel sorunları tanımlar ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir. |
X | ||||
5 | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanlarında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. |
X | ||||
6 | Alan ile ilgili konularda diğer kişi ve kurumlara düşüncelerini ve sorunlara ilişkin önerilerini yazılı ve sözlü aktarır. |
X | ||||
7 | Ulusal ve uluslararası siyasetin aktörleri ve kurumları arasındaki ilişkilerde görülen tarihi süreklilik ve değişiklikleri tespit eder. |
X | ||||
8 | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanlarıyla ilgili kavram, kuram ve gelişmeleri bilimsel yöntemlerle inceler. |
|||||
9 | Bireysel ve grup üyesi olarak sorumluluk alır. |
|||||
10 | Alanıyla ilgili çalışmalarda bilimsel ve etik değerlere uygun hareket eder. |
|||||
11 | Bir yabancı dili kullanarak siyaset bilimi ve uluslararası ilişkilerle ilgili bilgi toplar ve meslektaşları ile iletişim kurar ("European Language Protfolio Global Scale", Level B1). |
|||||
12 | İkinci yabancı dili orta düzeyde kullanır. |
|||||
13 | İnsanlık tarihi boyunca oluşan bilgi birikimini uzmanlık alanıyla ilişkilendirir. |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest
HABER |TÜM HABERLER

Sıtkı Egeli savaşların doğası hakkında konuştu
İEÜ Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler Bölümü öğretim üyesi Doç. Dr. Sıtkı Egeli’nin savaşların doğası üzerine verdiği mülakat ‘Bir Gün’ gazetesinde yayımlandı.

Sıtkı Egeli XVII. Güvenlik akademisinde Füze Tehdidi ve Füze Savunması’nı anlattı
İEÜ Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler Bölümü öğretim üyesi Doç. Dr. Sıtkı Egeli, 15-18 Aralık tarihlerinde Ilgaz’da düzenlenen etkinlikte Güvenlik Akademisi'nde Füze

Ogan Yumlu TAKEV Okulları’nda insan hakları temalı bir konuşma yaptı
İEÜ Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler Bölümü öğretim üyesi Dr. Ogan Yumlu, TAKEV Okulları’nın düzenlediği 10 Aralık İnsan Hakları Günü temalı programda

Umut Can Adısönmez’in yeni makalesi “Transatlantic Policy Quarterly” dergisinde yayımlandı
İEÜ Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler Bölümü öğretim üyesi Dr. Umut Can Adısönmez’in Türkiye-İsrail ilişkileri üzerine kaleme aldığı yeni makalesi “Transatlantic Policy

Ayrımcılığa Karşı Örnek Proje
Avrupa’da geniş kitleleri etkileyen ırkçı söylemler ve nefret dilinin nedenlerini tespit ederek bu soruna çözüm bulmayı amaçlayan ‘6 ülkeden akademisyenler’, ortak çalışmayla

Devrim Sezer “Felsefe Okulu VIII: Modernite ve Eleştirileri” başlıklı eğitim programında açılış dersini verdi
İEÜ Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler Bölümü öğretim üyesi Doç. Dr. Devrim Sezer, Bahçeşehir Üniversitesi Beşiktaş Kampüsü'nde 26 Kasım Cumartesi günü başlayan

Bahar Rumelili Sancak ilk bölüm seminerimizin konuşmacısı oldu
İEÜ Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler Bölümü 2022 güz dönemi ilk konuk konuşmacısı olan Prof. Dr. Bahar Rumelili Sancak, belirsizlikler, duygusal reaksiyonlar

Sıtkı Egeli, AB Silahsızlanma Konsorsiyum’u tarafından düzenlenen konferansa konuk konuşmacı olarak katıldı
İEÜ Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler Bölümü öğretim üyesi Doç. Dr. Sıtkı Egeli, konferansın "Ukrayna Savaşı ve Silahların Yayılması" temalı genel oturumunda,