Bizi takip edin
|
EN

İŞLETME FAKÜLTESİ

Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler

PSIR 448 | Ders Tanıtım Bilgileri

Dersin Adı
Geçiş Dönemi Adaleti: Ulusal, Bölgesel ve Küresel Perspektifler
Kodu
Yarıyıl
Teori
(saat/hafta)
Uygulama/Lab
(saat/hafta)
Yerel Kredi
AKTS
PSIR 448
Güz/Bahar
3
0
3
6

Ön-Koşul(lar)
Yok
Dersin Dili
İngilizce
Dersin Türü
Seçmeli
Dersin Düzeyi
Lisans
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri Tartışma
Grup çalışması
Olgu / Vaka çalışması
Kritik verme
Simülasyon
Anlatım / Sunum
Dersin Koordinatörü -
Öğretim Eleman(lar)ı
Yardımcı(ları)
Dersin Amacı Bu dersin amacı, çatışma sonrası toplumların karşılaştığı çok katmanlı zorlukları anlamak ve incelemektir. Bu bağlamda, bu ders hukuk, sosyoloji ve psikoloji gibi komşu disiplinlerden yararlanır. Bu sayede ders yalnızca öğrencileri bölünmüş toplumlardaki yapısal sorunları ve insan hakları ihlallerini incelemek için gerekli araçlarla donatmakla kalmaz, aynı zamanda öğrencileri toplumsal barışın tesisinde takip edilen politikalar hakkında da bilgilendirir.
Öğrenme Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • Mahkemeler, hakikat komisyonları ve aflar gibi geçiş dönemi adaletinin temel politikalarını karşılaştırabilecektir.
  • Çatışma sonrası toplumların karşılaştığı siyasi, ahlaki ve yasal zorlukları, özellikle de insan hakları ihlallerini tartışabilecektir.
  • Geçiş dönemi adaletinde farklı siyasi aktörlerin, kurumların ve uluslararası örgütlerin rolünü ifade edebilecektir.
  • Ülkelerin şiddet içeren geçmişleriyle nasıl farklı şekillerde başa çıktıklarını açıklayabilecektir.
  • Çatışma sonrası toplumlarda insan hakları ve uzlaşma alanına ilişkin temel kavramları titizlikle ve tutarlılıkla sınıflandırabilecektir.
Ders Tanımı ‘Geçiş Dönemi Adaleti’, uluslararası politikada merkezi hale gelen insan hakları ihlallerine odaklanan yeni bir araştırma alanıdır. Geçtiğimiz on yıllar boyunca toplumlar, uluslararası ceza mahkemeleri ve hakikat komisyonları kurarak veya tazminat ödeyerek bu zorlukları ele almaya çalıştılar. Bu ders, Kuzey İrlanda, Eski Yugoslavya, Arjantin, Lübnan, Güney Afrika, Kıbrıs ve İspanya dahil olmak üzere geçiş dönemi adaletinin önemli vaka çalışmalarını analiz eder.

 



Dersin Kategorisi

Temel Ders
Uzmanlık/Alan Dersleri
X
Destek Dersleri
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

 

HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Giriş Iosif Kovras. Post-Conflict and Transitional Justice. (Oxford: Oxford Bibliographies in International Relations, 2016), https://www.oxfordbibliographies.com/view/document/obo-9780199743292/obo-9780199743292-0157.xml (Çevrimiçi Erişim).
2 Şiddet & Uzlaşma International Institute for Democracy and Electoral Assistance (IDEA, 2003). “Reconciliation after Violent Conflict. A Policy Summary”, http://www.idea.int/publications/reconciliation/upload/policy_summary.pdf (Çevrimiçi Erişim). Umut Can Adısönmez. (2019). “When Conflict Traumas Fragment: Investigating the Sociopsychological Roots of Turkey’s Intractable Conflict”, Political Psychology, Vol. 40(6), ss. 1373-1390.
3 Cezalandırıcı Adalet: Mahkemeler Kathryn Sikkink. The Justice Cascade: How Human Rights Prosecutions Are Changing World. (New York: WW Norton & Company, 2011), ss.1-30 (‎ISBN: 9780393079937). Helena Cobban (2006). “International courts”. Foreign Policy, https://foreignpolicy.com/2009/10/20/think-again-international-courts/ (Çevrimiçi Erişim).
4 Onarıcı Adalet: Hakikat Komisyonları Priscilla Hayner. Unspeakable Truths. Confronting State Terror and Atrocity. (London: Routledge, 2002), ss. 10-32 (ISBN: 0415924774). David Mendeloff (2004). “Truth-seeking, truth-telling, and postconflict peacebuilding: Curb the enthusiasm?”, International Studies Review, Vol. 6(3), ss. 355-380.
5 Kurbanlar ve Mağduriyet Erica Bouris. Complex Political Victims (Bloomfield: Kumarian Press, 2007), ss. 13-35 (ISBN: 1565492323). Vamık Volkan (2001). “Transgenerational Transmissions and Chosen Traumas: An Aspect of Large-Group Identity”, Group Analysis, Vol. 34(1), ss. 79-97.
6 Aflar ve Uzun Süreli Sessizlikler: Lübnan Iosif Kovras. Grassroots Activism and the Evolution of Transitional Justice: The Families of the Disappeared. (Cambridge: Cambridge University Press, 2017), ss. 111-126 (ISBN: 9781316711262). Louise Mallinder & Kieran McEvoy (2011). “Rethinking amnesties: atrocity, accountability and impunity in post-conflict societies”. Contemporary Social Science, Vol. 6(1), ss. 107-128.
7 Ara Sınav
8 Adli Gerçeğin Peşinde: Kıbrıs Iosif Kovras. Grassroots Activism and the Evolution of Transitional Justice: The Families of the Disappeared. (Cambridge: Cambridge University Press, 2017), ss. 154-180 (ISBN: 9781316711262). Paul Sant Cassia (2006). “Guarding each other's dead, mourning one's own: The problem of missing persons and missing pasts in Cyprus”. South European Society & Politics, Vol. 11(1), ss. 111- 128.
9 Hakikat Komisyonları: Güney Afrika ve Şili Robert I. Rotberg, “Truth commissions and the provision of truth, justice, and reconciliation”, chap 6 in Truth v. Justice: The Morality of Truth (Princeton: Princeton University Press, 2010) (ISBN: 9780691050720).
10 Mahkemeler: Arjantin ve Eski Yugoslavya Laurel E. Fletcher & Harvey M. Weinstein (2002). “Violence and social repair: Rethinking the contribution of justice to reconciliation”, Human Rights Quarterly, Vol. 24(3), ss. 573-639. Kathryn Sikkink & Carrie Booth Walling (2007). “The impact of human rights trials in Latin America”, Journal of Peace Research, Vol. 44(4), ss. 427-445.
11 Geçiş Dönemi Adaleti: Önümüzdeki Zorluklar // Simülasyon: Geçiş Dönemi Adaleti Müzakereleri Tricia D. Olsen, Leigh A. Payne & Andrew G. Reiter (2010). “The justice balance: When transitional justice improves human rights and democracy”, Human Rights Quarterly, Vol. 32(4), ss. 980-1007. Browyn Anne Leebaw (2008). “The irreconcilable goals of transitional justice”, Human Rights Quarterly, Vol. 30(1), ss. 95-118.
12 Grup Sunumları
13 Grup Sunumları
14 Grup Sunumları
15 Dersin gözden geçirilmesi
16 Final Sınavı

 

Ders Kitabı

Iosif Kovras. Post-Conflict and Transitional Justice. (Oxford: Oxford Bibliographies in International Relations, 2016), https://www.oxfordbibliographies.com/view/document/obo-9780199743292/obo-9780199743292-0157.xml (Çevrimiçi Erişim).

International Institute for Democracy and Electoral Assistance (IDEA, 2003). “Reconciliation after Violent Conflict. A Policy Summary”, http://www.idea.int/publications/reconciliation/upload/policy_summary.pdf  (Çevrimiçi Erişim).

 

Umut Can Adısönmez. (2019). “When Conflict Traumas Fragment: Investigating the Sociopsychological Roots of Turkey’s Intractable Conflict”, Political Psychology, Vol. 40(6), ss. 1373-1390.

 

Kathryn Sikkink. The Justice Cascade: How Human Rights Prosecutions Are Changing World. (New York: WW Norton & Company, 2011), ss.1-30 (‎ISBN: 9780393079937).

 

Helena Cobban (2006). “International courts”. Foreign Policy, https://foreignpolicy.com/2009/10/20/think-again-international-courts/ (Çevrimiçi Erişim).

 

Priscilla Hayner. Unspeakable Truths. Confronting State Terror and Atrocity. (London: Routledge, 2002), ss. 10-32 (ISBN: 0415924774).

 

David Mendeloff (2004). “Truth-seeking, truth-telling, and postconflict peacebuilding: Curb the enthusiasm?”, International Studies Review, Vol. 6(3), ss. 355-380.

 

Erica Bouris. Complex Political Victims (Bloomfield: Kumarian Press, 2007), ss. 13-35 (ISBN: 1565492323).

 

Vamık Volkan (2001). “Transgenerational Transmissions and Chosen Traumas: An Aspect of Large-Group Identity”, Group Analysis, Vol. 34(1), ss. 79-97.

 

Iosif Kovras. Grassroots Activism and the Evolution of Transitional  Justice: The Families of the Disappeared. (Cambridge: Cambridge University Press, 2017), ss. 111-126 (ISBN: 9781316711262).

 

Louise Mallinder & Kieran McEvoy (2011). “Rethinking amnesties: atrocity, accountability and impunity in post-conflict societies”. Contemporary Social Science, Vol. 6(1), ss. 107-128.

 

Iosif Kovras. Grassroots Activism and the Evolution of Transitional  Justice: The Families of the Disappeared. (Cambridge: Cambridge University Press, 2017), ss. 154-180 (ISBN: 9781316711262).

 

Paul Sant Cassia (2006). “Guarding each other's dead, mourning one's own: The problem of missing persons and missing pasts in Cyprus”. South European Society & Politics, Vol. 11(1), ss. 111- 128.

 

Robert I. Rotberg, “Truth commissions and the provision of truth, justice, and reconciliation”, chap 6 in Truth v. Justice: The Morality of Truth (Princeton: Princeton University Press, 2010) (ISBN: 9780691050720).

 

Laurel E. Fletcher & Harvey M. Weinstein (2002). “Violence and social repair: Rethinking the contribution of justice to reconciliation”, Human Rights Quarterly, Vol. 24(3), ss. 573-639.

 

Kathryn Sikkink & Carrie Booth Walling (2007). “The impact of human rights trials in Latin America”, Journal of Peace Research, Vol. 44(4), ss. 427-445.

 

Tricia D. Olsen, Leigh A. Payne & Andrew G. Reiter (2010). “The justice balance: When transitional justice improves human rights and democracy”, Human Rights Quarterly, Vol. 32(4), ss. 980-1007.

Browyn Anne Leebaw (2008). “The irreconcilable goals of transitional justice”, Human Rights Quarterly, Vol. 30(1), ss. 95-118.

Önerilen Okumalar/Materyaller

Jack Snyder & Leslie Vinjamuri (2003). “Trials and Errors: Principle and Pragmatism in Strategies of International Justice”, International Security, Vol. 28(3), ss. 5-44.

 

Paul Van Zyl (1999). “Dilemmas of transitional justice: The case of South Africa's truth and reconciliation commission”, Journal of International Affairs, Vol. 52(2), ss. 647-667.

 

Antonius C. G. M. Robben (2005). “How traumatized societies remember: the aftermath of Argentina's dirty war”, Cultural Critique, Vol. 59(1), ss. 120-164.

 

Eric Brahm (2007). “Uncovering the truth: Examining truth commission success and impact”, International Studies Perspectives, Vol. 8(1), ss. 16-35.

 

Kieran McEvoy & Louise Mallinder (2012). “Amnesties in transition: punishment, restoration, and the governance of mercy. Journal of Law and Society”, Vol. 39(3), ss. 410-440.

 

Juan E. Méndez (2001). “National reconciliation, transnational justice, and the international criminal court”, Ethics & International Affairs, Vol. 15(1), ss. 25-44.

 

Diane F. Orentlicher (1991). “Settling accounts: the duty to prosecute human rights violations of a prior regime”, Yale Law Journal, Vol. 100(8), ss. 2537-2615.

 

Onur Bakıner (2015). Truth Commissions: Memory, Power, and Legitimacy. University of Pennsylvania Press.

 

Kathryn Sikkink (2011). The Justica Cascade: How Human Rights Prosecutions Are Changing World Politics. W.W. Norton & Company.

 

Josif Kovras (2017). Grassroots Activism and the Evolution of Transitional Justice. Cambridge University Press. 

 

DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Katkı Payı %
Katılım
1
20
Laboratuvar / Uygulama
Arazi Çalışması
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
Portfolyo
Ödev
Sunum / Jüri Önünde Sunum
1
20
Proje
Seminer/Çalıştay
Sözlü Sınav
Ara Sınav
1
20
Final Sınavı
1
40
Toplam

Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı
3
60
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı
1
40
Toplam

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Süre (Saat) İş Yükü
Teorik Ders Saati
(Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati)
16
3
48
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati
(Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati)
16
0
Sınıf Dışı Ders Çalışması
12
3
36
Arazi Çalışması
0
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
0
Portfolyo
0
Ödev
0
Sunum / Jüri Önünde Sunum
1
20
20
Proje
0
Seminer/Çalıştay
0
Sözlü Sınav
0
Ara Sınavlar
1
21
21
Final Sınavı
1
45
45
    Toplam
170

 

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ

#
Program Yeterlilikleri / Çıktıları
* Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1

Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanlarında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır.

X
2

Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanlarına katkı sağlayan diğer disiplinlere ilişkin temel bilgilere sahiptir ve bu disiplinlerden yararlanır.

X
3

Klasik ve güncel kuramlar arasındaki farklılıkları ayırt eder ve ilişkileri değerlendirir.

4

Bölgesel ve küresel sorunları tanımlar ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir.

X
5

Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanlarında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.

X
6

Alan ile ilgili konularda diğer kişi ve kurumlara düşüncelerini ve sorunlara ilişkin önerilerini yazılı ve sözlü aktarır.

X
7

Ulusal ve uluslararası siyasetin aktörleri ve kurumları arasındaki ilişkilerde görülen tarihi süreklilik ve değişiklikleri tespit eder.

X
8

Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanlarıyla ilgili kavram, kuram ve gelişmeleri bilimsel yöntemlerle inceler.

X
9

Bireysel ve grup üyesi olarak sorumluluk alır.

X
10

Alanıyla ilgili çalışmalarda bilimsel ve etik değerlere uygun hareket eder.

11

Bir yabancı dili kullanarak siyaset bilimi ve uluslararası ilişkilerle ilgili bilgi toplar ve meslektaşları ile iletişim kurar ("European Language Protfolio Global Scale", Level B1).

12

İkinci yabancı dili orta düzeyde kullanır.

13

İnsanlık tarihi boyunca oluşan bilgi birikimini uzmanlık alanıyla ilişkilendirir.

*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest

 


SOSYAL MEDYA

İzmir Ekonomi Üniversitesi
izto logo
İzmir Ticaret Odası Eğitim ve Sağlık Vakfı
kuruluşudur.
ieu logo

Sakarya Caddesi No:156
35330 Balçova - İzmir / TÜRKİYE

kampus izmir

Bizi Takip edin

İEU © Tüm hakları saklıdır.