İŞLETME FAKÜLTESİ
Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler
PSIR 434 | Ders Tanıtım Bilgileri
Dersin Adı |
Azınlık Politikaları
|
Kodu
|
Yarıyıl
|
Teori
(saat/hafta) |
Uygulama/Lab
(saat/hafta) |
Yerel Kredi
|
AKTS
|
PSIR 434
|
Güz/Bahar
|
3
|
0
|
3
|
6
|
Ön-Koşul(lar) |
Yok
|
|||||
Dersin Dili |
İngilizce
|
|||||
Dersin Türü |
Seçmeli
|
|||||
Dersin Düzeyi |
Lisans
|
|||||
Dersin Veriliş Şekli | - | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | - | |||||
Dersin Koordinatörü | - | |||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Dersin sonunda öğrencilerin dünyada ve özellikle Avrupa’da azınlıkların yasal statüleri ve azınlıkların ele alınış biçimlerinde çeşitli gelişmelere ilişkin durumları tanımlayabilmesi, analiz edebilmesi ve değerlendirebilmesi beklenmektedir. |
Öğrenme Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Bu ders, öğrencilerin Siyaset Bilimi alanındaki eğitimlerini, azınlık haklarının Avrupa’daki gelişmelere odaklanarak analitik olarak incelenmesi yoluyla derinleştirilmek üzere tasarlanmıştır. Bunun temel sebebi, azınlık haklarının ortaya çıkışı ve devamındaki gelişmelerin modern Avrupa siyasi tarihinden ayrı düşünülemez oluşudur. Özellikle iki dünya savaşı, Avrupa devletlerinin ve onların etnik, dilsel ve dini azınlıklarının evrimine etkide bulunmuştur. Sonuç olarak, günümüz Avrupa’sı, Avrupa Konseyi, AGİT ve AB gibi uluslararası örgütlerin de dahliyle azınlık politikalarının fazlasıyla karmaşık olduğu bir yerdir. Dersi alan öğrencilerin (1) ilgili okuöaları yapmaları, (2) ders konularının tartışılmasına katkı sunmaları ve bu konular üzerine sunum yapmaları, (3) akademik literatür ve ders okumalarının sağladığı bilgileri analitik olarak içselleştirmeleri, ve (4) ara sınav ve final sınavında sorulan ilgili sorulara uygun yanıtlar üretmeleri beklenmektedir. |
|
Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri |
X
|
|
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Giriş müfredat programının tanıtımı ve açıklaması. | Syllabus and documents containing rules for the undertaking and evaluation of students’ analytical work |
2 | ‘Azınlıklar Problemi’: İnsan Hakları Rejimi Bağlamında Azınlık Hakları - Araştırma projesi hakkında tartışma | JACKSON PREECE, Jennifer, 2005. Minority Rights. Cambridge: Polity Press, section 1. |
3 | ‘Azınlıklar Problemi’: İnsan Hakları Rejimi Bağlamında Azınlık Hakları - Araştırma projesi hakkında tartışma | JACKSON PREECE, Jennifer, 2005. Minority Rights. Cambridge: Polity Press, section 1. |
4 | Azınlık Hakları: Din - Araştırma projesi hakkında tartışma | JACKSON PREECE, Jennifer, 2005. Minority Rights. Cambridge: Polity Press, section 2. |
5 | Azınlık Hakları: Irk -Araştırma projesi hakkında tartışma | JACKSON PREECE, Jennifer, 2005. Minority Rights. Cambridge: Polity Press, section 3. |
6 | Azınlık Hakları: Dil - Araştırma projesi hakkında tartışma | JACKSON PREECE, Jennifer, 2005. Minority Rights. Cambridge: Polity Press, section 4. |
7 | Azınlık Hakları: Etnisite - Araştırma projesi hakkında tartışma | JACKSON PREECE, Jennifer, 2005. Minority Rights. Cambridge: Polity Press, section 5. FREEMAN, Michael, 2002. Human Rights. Cambridge: Polity Press, Chapter 6, section “Minority Rights”. |
8 | Ara Sınav | |
9 | "Azınlıkların Sorunu"unun ötesinde; Azınlık Politikalarına doğru | JACKSON PREECE, Jennifer, 2005. Minority Rights. Cambridge: Polity Press, section 6. |
10 | Üniter ulus-devletlerde Azınlık Politikaları ve Azınlık Hakları: Türkiye örneği | BAYAR, Yeşim. 2014. ‘In Pursuit of Homogeneity: The Lausanne Conference, Minorities and the Turkish Nation’ Nationalities Papers, 42(1), 108-125. İÇDUYGU, Ahmet and SONER, Ali, B. 2006. ‘Turkish Minority Rights Regime: Between Difference and Equality’, Middle Eastern Studies, 42(3), 447-468. ÖZGEN, Zeynep. 2006. ‘Change and Resistance: EU Conditionality on Minority Rights in Turkey’, paper presented in the 10th Annual Graduate Student Conference, "Ripple Effects" of the European Project, Georgetown University, Washington, DC, February 10-12, 2006. HUGHES, Edel. 2010. ‘The European Union Accession Process: Ensuring the Protection of Turkey’s Minorities’, International Journal on Minority and Group Rights, 17(4), 561-577. |
11 | Azınlıklar-arası politikalar: Otonomi -1 | TKACIC, Michael, 2008. ‘Characteristics of Forms of Autonomy’. International Journal on Minority & Group Rights, 15(2/3), 369-401. KYMLICKA, Will, 2007. ‘National Cultural Autonomy and International Minority Rights Norms’. Ethnopolitics, 6(3), 379-393. For specific cases of territorial autonomy on ethnic bases, see the following: STEWART, Susan. 2001, ‘Autonomy as a mechanism for conflict regulation? The case of Crimea’, Nationalism and Ethnic Politics, 7(4), 113-141. BOCHSLER, Daniel and SZÖCSIK, Edina, 2013 ‘The Forbidden Fruit of Federalism: Evidence from Romania and Slovakia’, West European Politics, Vol. 36, Issue 2, pp. 426-446. TOLVAISIS, Leonas, 2012. ‘Hungarian cultural autonomy in Vojvodina from the 1974 Socialist Constitution to the 2009 Statute of Autonomy: path dependence dynamics against the reversal of minority policies’, Nationalities Papers, Vol. 40, No. 1, January 2012, pp. 63-83. |
12 | Azınlıklar-arası politikalar: Otonomi -2 | TKACIC, Michael, 2008. ‘Characteristics of Forms of Autonomy’. International Journal on Minority & Group Rights, 15(2/3), 369-401. KYMLICKA, Will, 2007. ‘National Cultural Autonomy and International Minority Rights Norms’. Ethnopolitics, 6(3), 379-393. For specific cases of territorial autonomy on ethnic bases, see the following: STEWART, Susan. 2001, ‘Autonomy as a mechanism for conflict regulation? The case of Crimea’, Nationalism and Ethnic Politics, 7(4), 113-141. BOCHSLER, Daniel and SZÖCSIK, Edina, 2013 ‘The Forbidden Fruit of Federalism: Evidence from Romania and Slovakia’, West European Politics, Vol. 36, Issue 2, pp. 426-446. TOLVAISIS, Leonas, 2012. ‘Hungarian cultural autonomy in Vojvodina from the 1974 Socialist Constitution to the 2009 Statute of Autonomy: path dependence dynamics against the reversal of minority policies’, Nationalities Papers, Vol. 40, No. 1, January 2012, pp. 63-83. |
13 | Azınlıklar-arası Politikalar: Egemenliğin bozulması | MUNRO, Colin R., 1999. ‘Scottish Devolution: Accommodating a Restless Nation’. International Journal on Minority & Group Rights, 6(1/2), 97-119. KEATING, Michael, 2000. ‘The Minority Nations of Spain and European Integration: A New Framework for Autonomy?’ Journal of Spanish Cultural Studies, 1(1), 29-42. |
14 | Öğrenci sunumları | Ders kaynakçası, öğrenci notları |
15 | Öğrenci sunumları | Ders kaynakçası, öğrenci notları |
16 | Dönemin gözden geçirilmesi |
Ders Kitabı | Kitaplar ve dergi makaleleri (yukarıda), öğretim görevlisinin sunumları
|
Önerilen Okumalar/Materyaller | Çeşitli uluslararası örgütlerin (Avrupa Komisyonu, Avrupa Parlamentosu, BM, AGİIT vs..) veri tabanları; ilgili yerel, Avrupalı ve dünya haberler kaynakları (BBC, Reuters, France Press, Deutsche Welle, Financial Times, EUobserver.com, Balkaninsight.com, Anadolu Ajansı, Hürriyet, Daily News, Minorityrights.org). |
DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım |
1
|
10
|
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev | ||
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
1
|
20
|
Proje | ||
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav |
1
|
30
|
Final Sınavı |
1
|
40
|
Toplam |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
3
|
60
|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1
|
40
|
Toplam |
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) |
16
|
3
|
48
|
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) |
16
|
0
|
|
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
14
|
3
|
42
|
Arazi Çalışması |
0
|
||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği |
0
|
||
Portfolyo |
0
|
||
Ödev |
0
|
||
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
1
|
14
|
14
|
Proje |
0
|
||
Seminer/Çalıştay |
0
|
||
Sözlü Sınav |
0
|
||
Ara Sınavlar |
1
|
30
|
30
|
Final Sınavı |
1
|
35
|
35
|
Toplam |
169
|
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ
#
|
Program Yeterlilikleri / Çıktıları |
* Katkı Düzeyi
|
||||
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
||
1 | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanlarında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. |
X | ||||
2 | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanlarına katkı sağlayan diğer disiplinlere ilişkin temel bilgilere sahiptir ve bu disiplinlerden yararlanır. |
X | ||||
3 | Klasik ve güncel kuramlar arasındaki farklılıkları ayırt eder ve ilişkileri değerlendirir. |
|||||
4 | Bölgesel ve küresel sorunları tanımlar ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir. |
X | ||||
5 | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanlarında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. |
X | ||||
6 | Alan ile ilgili konularda diğer kişi ve kurumlara düşüncelerini ve sorunlara ilişkin önerilerini yazılı ve sözlü aktarır. |
X | ||||
7 | Ulusal ve uluslararası siyasetin aktörleri ve kurumları arasındaki ilişkilerde görülen tarihi süreklilik ve değişiklikleri tespit eder. |
|||||
8 | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanlarıyla ilgili kavram, kuram ve gelişmeleri bilimsel yöntemlerle inceler. |
X | ||||
9 | Bireysel ve grup üyesi olarak sorumluluk alır. |
X | ||||
10 | Alanıyla ilgili çalışmalarda bilimsel ve etik değerlere uygun hareket eder. |
|||||
11 | Bir yabancı dili kullanarak siyaset bilimi ve uluslararası ilişkilerle ilgili bilgi toplar ve meslektaşları ile iletişim kurar ("European Language Protfolio Global Scale", Level B1). |
|||||
12 | İkinci yabancı dili orta düzeyde kullanır. |
|||||
13 | İnsanlık tarihi boyunca oluşan bilgi birikimini uzmanlık alanıyla ilişkilendirir. |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest
HABER |TÜM HABERLER
Sıtkı Egeli HCOC Seminerine konuk konuşmacı olarak katıldı
İEÜ Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler Bölümü öğretim üyesi Doç. Dr. Sıtkı Egeli, Avrupa Birliği desteğiyle Dubai'de düzenlenen balistik füzelerin yaygınlaşması temalı
Umut Can Adısönmez’in yeni makalesi “Critical Studies on Security” dergisinde yayımlandı
İEÜ Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler Bölümü öğretim üyesi Dr. Umut Can Adısönmez ve Yıldız Teknik Üniversitesi’nden Doç. Dr. Laçin İdil Öztığ’ın
Dr. Bengü Aydın Dikmen’in Yeni Kitabı “İnkılabı Nakşedecek Resimler” İletişim Yayınları’ndan çıktı!
Bengü Aydın Dikmen, İnkılabı Nakşedecek Resimler’de, Cumhuriyet’in kuruluş ve inşa dönemindeki resim politikasına eğiliyor. Bu vesileyle, dönemin farklı estetik anlayışlarının bir resmi
Serhun Al ve Umut Can Adısönmez, Çatışma Çözümleme ve Barış İnşası Konulu Etkinlikte Sunuş Yaptılar
İEÜ Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler Bölümü öğretim üyeleri Dr. Serhun Al ve Dr. Umut Can Adısönmez, Young Peacebuilders of Turkey tarafından
Umut Can Adısönmez, "Human Security and Resilience in South East Europe" Paneline Katıldı
İEÜ Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler Bölümü öğretim üyesi Dr. Umut Can Adısönmez, 5 Aralık’ta TEPAV (Türkiye Ekonomi Politikaları Araştırma Vakfı) ile
‘Geçmişle Gelecek Arasında Cumhuriyet’ Sempozyumu
İzmir Ekonomi Üniversitesi (İEÜ) Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler Bölümü, Cumhuriyet’in yüzüncü yıl dönümü etkinlikleri kapsamında "Geçmişle Gelecek Arasında Cumhuriyet" konulu sempozyum
100. Yıl Sempozyumumuzu Düzenledik
24 Kasım Cuma günü gerçekleşen "Geçmişle Gelecek Arasında Cumhuriyet" başlıklı sempozyumumuzda Türkiye'nin 100 yıllık cumhuriyet deneyimini farklı açılardan ele aldık.
Batıkan BULUT, CEST 2023 Paris Sempozyumunda Bildirisini Sundu
İEÜ Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler Bölümü Araştırma Görevlisi Batıkan Bulut, CEST 2023 Paris Sempozyumu’na katıldı.